منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / اسکلروتراپی یا درمان رگهای ساق و ران

اسکلروتراپی یا درمان رگهای ساق و ران

به عنوان مقدمه باید بگوییم که عروق واریسی و عنکبوتی که برروی ساق و ران‌ خانم‌ها ایجاد می‌شود یکی از مهمترین مشکلات زیبایی خانم‌ها می‌باشد. روشهای زیادی مثل لیزرهای پوست و ... برای درمان این عروق به کار رفته ولی بعد از سالها هنوز اسکلروتراپی بهترین روش درمانی انتخابی می‌باشد. حال ببینیم اسکلروتراپی چگونه درمانی است و به چه شکل انجام می‌شود.

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی به معنی تزریق ماده دارویی درون رگ‌های واریسی و عنکبوتی ساق و ران است که نهایتاً به بسته شدن رگ‌ها و درمان آنها منجر می‌شود. ماده تزریقی در این روش درمانی اسکلروزانت نامیده می‌شود که با آسیبی که به دیواره عروق وارد می‌کند باعث بسته شده رگ‌های واریسی و عنکبوتی می‌شود. پس از گذشت مدت زمانی واکنش بدن باعث از بین رفتن و نهایتاً محو شدن رگ واریسی می‌شود.

این روش از سال 1930 تاکنون با موفقیت به کار رفته است.
موادی که در حال حاضر برای اسکلروتراپی به کار می‌رود با نامهای سدیم تترا دسیل سولفات و پولیدوکانول می‌باشد. این مواد در غلظت‌های مختلف موجود است که بسته به اندازه و نوع رگ، توسط متخصص پوست برای تزریق به کار برده می‌شود.

مراحل درمانی اسکلروتراپی به چه صورت است؟

بسته به اندازه و تعداد رگ‌های واریسی، بیمار ممکن است 2 تا 3 جلسه درمانی نیاز داشته باشد. در افرادی که رگ‌های زیادی دارند ممکن است تعداد جلسات درمانی بیش از این باشد. رگ‌های سطحی و قابل درمان، معاینه و مشخص می‌شوند. گاهی بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود ولی برای اکثر بیماران درد ناشی از تزریق قابل تحمل است و نیازی به بی‌حسی نمی‌باشد.

سپس ماده اسکلروزانت با سوزن‌های بسیارظریف و به مقدار کم در هر یک از رگ‌ها تزریق می‌شود. موقع تزریق احساس کمی سوزش طبیعی است. پس از تزریق، سریعاً بانداژ رگ انجام می‌شود که باعث می‌شود کبودی و سایر عوارض به حداقل برسد.پس از اتمام کار، بیمار باید جوراب کشدار(شبیه شلوار استرچ) بپوشد. هر جلسه اسکلروتراپی بین 60-30 دقیق طول می‌کشد.

آیا درمان در یک جلسه ممکن است؟

بعید است که در یک جلسه درمان همه رگ‌های شما درمان شود. معمولا چند جلسه درمانی لازم است. معمولاً 10-14 روز بعد از هر جلسه درمانی ویزیت لازم است. فواصل جلسات درمانی نیز بین 6-4 هفته است.

قبل از انجام اسکلروتراپی چه اقداماتی لازم است؟

7-3 روز قبل از اسکلروتراپی باید از مصرف انواع مسکن خودداری کنید. آسپیرین، بروفن، ژلوفن، ناپروکسن و ... ممنوع است. مصرف استامینوفن (ساده یا کدئینه) و تایلنول مشکلی ندارد. بهتر است در این مدت قرص ویتامین ای و چای سبز هم مصرف نشود تا احتمال کبودی بعد از درمان به حداقل برسد. در صورتی که آلرژی خاصی دارید با پزشکتان در میان گذارید.

اسکلروتراپی یا درمان رگهای ساق و ران در اصفهان

بعد از انجام اسکلروتراپی چه اقداماتی لازم است؟

بلافاصله بعد از هر تزریق بانداژ برروی محل تزریق گذاشته می‌شود. بعد از اتمام کار بیمار باید از جوراب بلند کشی که از قوزک تا بالای ران را پوشش دهد (مثل شلوار استرچ) استفاده کند. این شلوار باید تا 48 ساعت تمام وقت پوشیده شود. طی این 48 ساعت نباید از مسکن‌هایی که در بالا ذکر شد استفاده کرد. مجدداً مصرف استامینوفن ساده یا کدئینه بلامانع است.

بعد از 48 ساعت بیمار می‌تواند شلوار کشی را خارج کند و حمام کند. محل‌های تزریق را می‌توان با آب ولرم و صابون شستشو داد. بعد از گذشت 48 ساعت باید جوراب کشی را به مدت یک هفته هر روز پوشید ولی شبها موقع خواب می‌توان آن را خارج کرد. طی یک هفته بعد از اسکلروتراپی بهتر است از حمام آب داغ، سونا، جکوزی و کمپرس داغ پرهیز کرد. توصیه می‌شود که بیمار بلافاصله بعد از اسکلروتراپی راه رفتن را شروع کند و طی هفته بعد از آن هم به این کار ادامه دهد ولی از ورزش سنگین پرهیز کند.

عوارض این روش درمانی چیست؟

به طور کلی عوارض این روش نادر است و در صورت انجام توسط متخصص و رعایت دقیق تکنیک‌های تزریق امکان ایجاد این عوارض به حداقل می‌رسد.

- ترومبوفلبیت سطحی

بعضی از افراد در محل رگ‌های درمان شده توده‌های دردناکی را تجربه می‌کنند. این ضایعات طبیعی هستند و نگرانی ندارد. مصرف قرص‌های ضد التهاب به بهبود درد این ضایعات کمک می‌کند ولی خود ضایعات ممکن است تا چند هفته باقی بماند و سپس محو شود.

- تغییر رنگ

این حالت معمولا بعد از ترمبوفلبیت اتفاق می‌افتد که طی مدتی از بین می‌رود.

- ترومبوز عمقی

عارضه ناردی است که در صورتی که ماده اسکروزان به رگ‌های عمقی راه یابد، این مشکل ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که ماده اسکروزان در هر جلسه به مقدار کم تزریق می‌شود و تاکید می‌شود که فعالیت‌های معمول فرد ادامه یابد.

- زخم سطحی

در صورتی که ماده اسکلروزان وارد رگ نشود و در بافت باقی بماند ممکن است باعث زخم سطحی شود که معمولا طی چند هفته بهبود دارد. انتخاب غلظت درست و تکنیک صحیح تزریق، از این عارضه جلوگیری می‌کند.

موارد منع اسکلروتراپی چیست؟

در صورتی که باردارهستید، اسکلروتراپی برای شما ممنوع است ولی در صورتی که قرص ضد بارداری مصرف می‌کنید می‌توانید اسکلروتراپی انجام دهید. در صورتی که قبلاً مشکلات انعقادی داشته‌اید حتماً با پزشکتان در میان گذارید تا پس از بررسی دقیق، امکان انجام آن فراهم شود.

میزان موفقیت اسکلروتراپی چقدر است؟

در هر جلسه اسکلروتراپی بین 80-50 درصد از رگ‌های درمان شده از بین می‌رود. سایر رگ‌ها باید در جلسات بعدی درمان شود. درکل کمتر از 10 درصد افراد به جلسات معمول درمان جواب نمی‌دهند که لازم است غلظت‌های بیشتر و جلسات بیشتر برای آنها انجام شود. به طور معمول رگ‌های عنکبوتی بین 6-3 هفته پس از جلسه درمان محو می‌شوند.

برای رگ‌های بزرگتر ممکن است پاسخ درمانی بین 4-3 ماه طول بکشد. وقتی رگی به درمان جواب بدهد، هرگز برگشت ندارد ولی امکان ایجاد رگ‌های جدید در صورت وجود فشار بالای عروقی، وجود دارد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

لطفا برای مشاهده عکس‌های قبل و بعد اسکلروتراپی اینجا کلیک کنید.
لطفا برای مشاهده ویدیوی انجام اسکلروتراپی اینجا کلیک کنید.

همشهریان گرامی، برای داشتن چهره‌ای زیبا و جوان می‌توانید بهترین تزریق ژل یا فیلر در اصفهان را با مراجعه به کلینک‌های پوست، مو و زیبایی، زیر نظر متخصصین پوست فعال در این شهر تجربه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نرگس ایزدی [ 1402-07-14 ]
آقای دکتر اسکلروتراپی برای افرادی که زیر 40 سال هستند هم کاربرد داره ؟

رضا [ 1402-06-11 ]
من توی قسمت ران پاهام واریس خیلی دارم ولی تو ساق پا ندارم ..علت این واریس ها چیه آقای دکتر و با اسکلروتراپی درمان میشه ؟

محدثه [ 1402-06-11 ]
سلام روز بخیر من 36 سالمه و شغلم فروشندگیه بیشتر مواقع روی پا خیلی می ایستم و پا درد و سوزش کف پا شدیدی دارم چند تا واریس ضخیم روی پاهام هست نمیدونم علت درد پاهام از این واریس هاست یا خیر

شقایق [ 1402-06-11 ]
مادر من چند تا واریس توی صورتشون دارند آیا شما درمان واریس صورت هم انجام میدید

مانیا [ 1402-06-11 ]
آقای دکتر برای واریس پشت پا چند جلسه درمانی نیازه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان فرورفتگی های گونهدرمان فرورفتگی های گونه

با درمان فرورفتگی گونه‌ ها، صورت، هارمونیک‌ تر، جوانتر و زیبا تر شده و فرد احساس اعتماد به نفس بیشتری می‌ کند. رویکرد پزشکان برای افزایش حجم گونه و درمان فرورفتگی آن شامل روش‌ های مختلفی است که در ادامه معرفی می‌ شود. ... ادامه مطلب

ترک های پوستی چگونه درمان میشوند؟ترک های پوستی چگونه درمان میشوند؟

در صورتی که با مراقبتهای معمول، همچنان از ترک و خشکی پوست آزرده هستید؛ توصیه می‌کنیم به متخصص پوست مراجعه نمایید؛ بخصوص اگر دچار درد، سرخی، خونریزی، التهاب یا چرک در پوست ترک خورده می‌باشید. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین