منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
اس وی اف ژل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / آیا استفاده از نرم کننده مو عوارض دارد؟

آیا استفاده از نرم کننده مو عوارض دارد؟

موهای سالم دارای ویژگی های نرم، براق و صاف (عدم وجود گره در آن) هستند. برای داشتن این نوع مو، شما نه تنها به یک روند کنترل سلامت کلی مو نیاز دارید، بلکه باید به آرایش و نگهداری مو هم اهمیت دهید. برای اینکه موهایتان صاف و مرطوب شده و اصطکاک بین مو و پوست از بین برود باید خشکی آن به حداقل ممکن برسد. نرم‌کننده مو حاوی ترکیباتی مانند سیلیکون‌ها، روغن‌ها و نرم‌کننده است و برای انواع مو استفاده می‌شود. در ساخت نرم کننده‌ها از ترکیباتی سیلیکونی، روغنی و امولینت استفاده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این ترکیبات می‌توانند به ترمیم ساقه مو و بستن کوتیکول‌های آن کمک کنند. همچنین باعث به دام انداختن رطوبت و آب درون ساختمان مو می‌شوند. استفاده بیش از حد از نرم کننده ها به خصوص برخی از آنها که حاوی مواد مضر هستند می تواند موها را ضعیف و شکننده کند؛ زیرا برای موها بسیار سنگین می باشند. به عنوان مثال سولفات موجود در نرم کننده ها باعث واکنش هایی روی پوست های حساس می گردد. در ادامه عوارض نرم کننده های مو معرفی می شود.

مواد مضر در نرم کننده

شامپوهای نرم کننده ای که رنگ های زیبا دارند از قیر زغال سنگ یا نفت مشتق شده اند که می توانید آنها را روی برچسب روی شامپو با اصطلاحات FD&C یا D&C شناسایی کنید. علاوه بر این موارد، سعی کنید شامپوهای نرم کننده ای که حاوی مواد زیر هستند را خریداری نکنید:

  1. سولفات: برخی از نرم کننده ها حاوی سدیم لورت سولفات هستند که یک عامل کف کننده است و در بسیاری از محصولات مو و پوست یافت می شود. این ماده همچنین می تواند واکنش های آلرژیک پوستی ایجاد کند که بسیار آزار دهنده هستند.
  2. تولوئن (Toluene): تولوئن یک حلال پتروشیمی است که در بیشتر شامپوهای نرم کننده رنگی استفاده می شود. آن ها می توانند سیستم ایمنی بدن انسان را مختل کنند و حتی ممکن است باعث نقایص مادرزادی شوند. اگر باردار هستید لطفاً از این دست شامپوها دوری کنید؛ زیرا تولوئن می تواند بر سیستم عصبی مرکزی شما تأثیر منفی بگذارد. تولوئن اغلب با بنزن، فنیل متان، تولوول و متیل بنزن بر روی شامپو برچسب گذاری می شود.
  3. رزورسینول (Resorcinol): رزورسینول ماده رایجی است که برای تهیه شامپوهای نرم کننده مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند منجر به تحریک پوست سر افراد و همچنین باعث اختلالات عملکردی سیستم ایمنی شود. بررسی شده است که این ماده در حیوانات باعث اختلال عملکرد تیروئید می گردد.
  4. سولفید سلنیوم (Selenium sulfide): سلنیوم سولفید یک ترکیب سرطان زا (کارسینوژن) است. آزمایشات آزمایشگاهی روی موش ها نشان می دهد که این ماده می تواند منجر به تشکیل تومورهای مختلفی در بدن شود. با این حساب توصیه می شود که از شامپوهای نرم کننده ای که حاوی سلنیوم سولفید هستند دوری کنید تا از خطرات احتمالی در امان بمانید.
  5. کواترنیوم ۱۵ (Quaternium-15): یک سورفاکتانت و نگهدارنده رایج است که در محصولات مراقبت از مو مانند شامپوها و نرم کننده ها وجود دارد. این ماده نمک آمونیوم است که سرطان زا می باشد و همچنین آزاد کننده فرمالدئید است و محرک احتمالی چشم نیز است.
نرم کننده مو

روش استفاده از نرم کننده

نرم کننده برای استفاده بعد از شستشو با شامپو طراحی شده‌اند و فقط باید روی موی سر استفاده شوند نه پوست سر. معمولاً نرم‌ کننده مو را باید برای ۲ یا ۳ دقیقه روی موی سر باقی گذاشت و سپس آبکشی کرد.

عوارض نرم کننده مو

خشکی مو و آلرژی پوستی

برخی از نرم کننده ها حاوی سولفات سدیم لوریت می باشند که یک ماده کف کننده در بسیاری از محصولات پوست و مو می باشد. سولفات سدیم لورات قادر است سبب خشکی انواع خاصی از موها شود. همچنین قادر است باعث واکنش های آلرژیک پوستی شود. اگر پوست سر شما پس از استفاده از نرم کننده و شستشو احساس تحریک کرد، برچسب نرم‌کننده را از نظر وجود مواد تشکیل دهنده بررسی نمایید و نرم کننده ها و شامپوهایی را که فاقد سولفات هستند امتحان نمایید.

عدم محافظت از مو

اگر پس از استفاده از نرم ‌کننده، موهایتان خشک است یا به راحتی وز می شود، نرم کننده خود را تعویض نمایید. در صورتی که ترکیبات مواد شیمیایی خوب نباشد، موهای شما رطوبت مورد نیاز را دریافت نمی کند.

موهای بدحالت

یکی دیگر از عوارض نرم کننده مو بد حالت شدن موها می باشد. موهای بیش از حد نرم شده به طور معمول خیلی بد حالت و بی روح می‌ شوند. اگر موهای شما بیش از حد حالت گرفته باشد، باید از یک نرم کننده سبک تر استفاده نمایید که باعث می شود موهای شما مرطوب شود بدون اینکه موهایتان بی روح شود.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

جلوگیری از عوارض نرم کننده

برای آگاهی از نکات پیش از جراحی بلفاروپلاستی کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آرام [ 1402-06-02 ]
آقای دکتر من میخوام نوبت بگیرم چون نرم کننده هم که میزنم ریزش مو میگیرم و موهام شدیدا خشک شدند میخام که کلی درمان بشه

فاطیما [ 1402-06-02 ]
ممنونم از سایت خوبتون آقای دکتر میشه یه راهکار برای ریزش مو در خانمها بگید

سارینا [ 1402-06-02 ]
من خیلی تعریف شما رو شنیدم از دوست و آشناها و فکر میکنم بهترین دکتر پوست تو اصفهان هستید

سهیلا [ 1402-06-02 ]
من هر موقع نرم کننده میزنم موهام هم زودتر چرب میشه و هم شدید میریزه نمیتونم که نزنم موهام خیلی خشن و بد شده جنسش باید چکار کنم آقای دکتر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای درمان خطوط کنار لب و بینیروشهای درمان خطوط کنار لب و بینی

خطوط کنار دهان و بینی زمانی ایجاد می‌ شود که پوست، کلاژن خود را از دست می‌ دهد. کلاژن فیبرهایی است که باعث محکم و انعطاف‌ پذیر بودن پوست می‌ شود.روش‌ های درمانی متفاوتی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه، روش‌ های مناسب را معرفی می‌ کنیم. ... ادامه مطلب

چگونه از پوست خود در برابر سرما محافظت کنیم؟چگونه از پوست خود در برابر سرما محافظت کنیم؟

با شروع فصل سرما بسیاری از افراد دچار مشکلات پوستی می‌شوند؛ حتی گاهی دیده شده است که این مشکلات کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و موجب محدودیت در بسیاری از کارها شده است ... ادامه مطلب

رفع عدم تقارن پلک ها با عمل جراحی پلکرفع عدم تقارن پلک ها با عمل جراحی پلک

ناهماهنگی و عدم تقارن پلک چشم ها ممکن است از یک سندرم زمینه ای خبر دهد. همچنین عدم تقارن پلک ها می‌ تواند ناشی از مشکلات مادرزادی، ضربه، جراحی یا درما ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین