منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
جراحی زیبایی پلک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تزریق ژل و چربی / تزریق چربی و بررسی عوارض آن

تزریق چربی و بررسی عوارض آن

تزریق چربی یکی از روشهای حجم دهی به صورت و بدن است که طرفداران زیادی هم دارد. در تزریق چربی، سلول‌های چربی از مناطقی که با توافق شما و پزشک متخصص، مناسب در نظر گرفته می‌شوند، برداشته و به نقاطی که نیاز به افزایش حجم دارند، تزریق می‌شود. در تزریق چربی با توجه به تغییر فرم و حجم ایجاد شده، جوانسازی هم روی پوست صورت می‌گیرد. اگر قصد انجام تزریق چربی دارید، برای آگاهی بیشتر با عوارض تزریق چربی و اقدام آگاهانه به این روش، شما را به مطالعه ادامه این مطلب دعوت می‌نماییم.

عوارض تزریق چربی

عوارض تزریق چربی به دو گروه کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود که عبارتند از:

1- عوارض کوتاه مدت تزریق چربی

در روزهای اول پس از تزریق چربی، شایع ترین عارضه درد و تورم است که ظرف چند روز بطور کامل با مصرف مسکن‌های معمولی برطرف خواهد شد، به علاوه استفاده از کمپرس سرد در ۲۴ ساعت اول بعد از تزریق و استراحت کامل به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.

2- عوارض بلند مدت تزریق چربی
عفونت

ایجاد عفونت یکی از عوارض تزریق چربی می‌باشد که ممکن است در محل دهنده چربی یا در موضع انتقال چربی ایجاد شود که رعایت شرایط استریل، استفاده از وسایل یک بار مصرف و انتقال چربی در یک سیستم بسته از بروز این عارضه جلوگیری می‌کند. در گذشته برای جدا کردن چربی از صافی استفاده می‌شد که تماس چربی با هوا علاوه بر کاهش ماندگاری آن، ریسک عفونت را بالا می‌برد. امروزه در روشهای بسته، با استفاده از سرنگ‌های Leur Lock و جدا کردن محصولات با سانتریفیوژ می‌توان از بروز عفونت جلوگیری کرده و ماندگاری بیشتر تزریق چربی را تضمین نمود.

عدم تقارن

به دلیل جذب غیر یکنواخت چربی و پر شدن بیش از حد موضع تزریق چربی، ممکن است عارضه عدم تقارن در عضو‌های دو طرفه ایجاد شود که معمولاً این بی قرینگی بعد از گذشت یک هفته، و با رفع تورم از بین می‌رود، اگر پس از رفع تورم باز هم احساس کردید عدم تقارن وجود دارد، با استفاده از هایفوتراپی می‌توانید به ایجاد تقارن کمک کنید.

تزریق چربی ، کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری

جذب سریع چربی تزریق شده

از دیگر عوارض تزریق چربی جذب زودهنگام و غیر معمول چربی تزریق شده است. این عارضه به دلیل وجود خون، سلول‌های چربی آسیب دیده و ساکشن چربی با فشار بالا ایجاد می‌شود. برای پیشگیری از این عارضه سانتریفیوژ کردن با سرعت پایین توصیه می‌شود که این پروسه با جدا کردن خون و چربی اضافه علاوه بر کاهش تورم بعد از تزریق، موجب ماندگاری بیشتر سلول‌های چربی پیوند شده خواهد شد.

تشکیل کیست چربی و نکروز پوست

این مشکل از دیگر عوارض تزریق چربی است که به جهت تزریق بیش از حد چربی در یک موضع کوچک ایجاد می‌شود و موجب اختلال در خون رسانی بافت‌های اطراف و پوست گردیده و باعث می‌شود، در ناحیه تزریق کیست چربی ایجاد شود. در صورتی که تزریق چربی توسط پزشک متخصص و مجرب انجام شود با تزریق در لایه‌های مختلف و محتاطانه، از بروز این عارضه می‌توان پیشگیری نمود.

ایجاد برجستگی و ناهموارهای سطحی

ایجاد برجستگی‌ و ناهمواری‌های سطحی در محل تزریق، بویژه در اطراف چشم و لب از دیگر عوارض تزریق چربی است که برای پیشگیری از این عارضه از کانول‌های باریک تر هم برای استحصال چربی و هم برای تزریق چربی توصیه می‌شود. به علاوه در نواحی که هدف از درمان، جوانسازی است و نیاز به حجم دهی زیادی نیست، (مانند زیر چشم) بهتر است از چربی نانو استفاده شود. در این تکنیک قطعات چربی با فیلتر مخصوص نانو به اجزای ریزتر شکسته شده و وجود سلول‌های بنیادی و گلبول‌های سفید موجب کلاژن سازی بیشتر، جوانسازی و بازسازی بافتی می‌شوند که این فرآیند بین یک تا سه ماه ادامه داشته و نهایتاً پوستی صاف تر و هموارتر ایجاد خواهد شد.

تجمع مایعات و سرم seroma در محل دهنده چربی

تجمع مایعات در محل دهنده چربی هم از عوارض تزریق چربی است که برای پیشگیری از این عارضه داروهای ضد انعقاد خون، آسپرین، مسکن‌های خانواده آسپرین (ایندومتاسین،اینوپروفن، مفنامیک اسید و…)، از یک هفته قبل از درمان می‌بایست قطع شوند. علاوه بر آن پوشیدن گن به مدت ۲ هفته از تجمع مایعات در محل دهنده چربی جلوگیری کرده و موجب کاهش سایز نیز می‌شود.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

آمبولی

آمبولی چربی عارضه نادر دیگری است که در صورت تزریق چربی با سوزن نوک تیز ممکن است ایجاد شود. استفاده از کانولاهای غیر نوک تیز و به کار گیری تکنیک غیر تهاجمی توسط پزشک متخصص پوست که در این زمینه مهارت و تبحر لازم را دارا است، موجب جلوگیری از آسیب به عروق بزرگ خواهد شد و از آمبولی جلوگیری می‌کند.

همشهریان گرامی، برای داشتن چهره‌ای زیبا و جوان می‌توانید بهترین تزریق ژل یا فیلر در اصفهان را با مراجعه به کلینک‌های پوست، مو و زیبایی، زیر نظر متخصصین پوست فعال در این شهر تجربه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :لعیا مرادی [ 1402-07-17 ]
سلام مدت ماندگاری تزریق چربی به صورت چقدره؟ بلافاصله نیاز به تمدیدم هست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا استفاده از نرم کننده مو عوارض دارد؟آیا استفاده از نرم کننده مو عوارض دارد؟

نرم‌ کننده مو حاوی ترکیباتی مانند سیلیکون‌ ها، روغن‌ ها و نرم‌ کننده است و برای انواع مو استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

درمان ریزش سکه ای ریش اقایاندرمان ریزش سکه ای ریش اقایان

آلوپسی باربا را می توان با عنوان ریزش موی ریش در مردان توصیف کرد. ریزش سکه ای ریش مردان، یک بیماری خود ایمنی است که سبب ریزش مو در برخی نواحی کوچک از ریش می شود. ظاهر این بیماری برای مردان ناراحت کننده بوده و می تواند اعتماد به نفس آنها را تحت تأثیر قرار دهد. ... ادامه مطلب

لزوم تخلیه کمدون ها و ماکرو کمدون هالزوم تخلیه کمدون ها و ماکرو کمدون ها

کومدون ها زمانی ایجاد می‌ شوند که منافذ پوست مسدود می‌ شوند. سلول‌ هایی که به فولیکول‌ های ریز مو منقبض می‌ شوند در آکنه بسیار چسبناک می‌ شوند و به یکدیگر می‌ چسبند و در نهایت منافذ را مسدود می‌ کنند و چربی تولید شده توسط غدد سباسه در پشت منافذ مسدود شده جمع می‌ شود و باعث تشکیل کومدون میشود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین