منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
هایفوتراپی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / درمان ریزش مو با فیناستراید

درمان ریزش مو با فیناستراید

فیناستراید داروی درمان تاسی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک است که با توجه به اینکه حدود بیست تا سی درصد مردان به آن مبتلا هستند طبعاً پرسش‌های زیادی درباره آن وجود دارد. در این مقاله سعی داریم به پرسش‌های رایج در مورد این دارو پاسخ دهیم.

نقش هورمون‌ها ( تستوسترون و آندروژن ) در ایجاد تاسی مردانه چیست؟

تاسی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک (Androgenetic Alopecia) یک بیماری وابسته به هورمون‌های مردانه یا آندروژن است. در مردانی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، هورمون DTH یا دی هیدروتستوسترون که متابولیت قوی تستوسترون است نقش اصلی را در ایجاد تاسی مردانه ایفا می‌کند. در واقع DTH باعث ضعیف شدن فولیکول مو و ایجاد ریزش مو می‌شود. تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون توسط آنزیمی به نام 5-آلفا-ردوکتاز صورت می‌گیرد.

فیناستراید (finasteride) گونه بر سیستم هورمونی بدن تاثیر می‌گذارد؟

فیناستراید که با نام پروپشیا (Propecia) هم وجود دارد مهار کننده اختصاصی آنزیم 5-آلفا-ردوکتاز است. با مهار آنزیم 5-آلفا-ردوکتاز تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون کاهش می‌یابد. کاهش یافتن دی هیدرو تستوسترون در پوست سر به معنی کاهش اثر منفی این هورمون بر فولیکول‌های مو است.

کاربرد فیناستراید چیست؟

فیناستراید در درمان تاسی مردانه با هدف کاهش ریزش مو و افزایش رشد موها به کار می‌رود.

فیناستراید چگونه تجویز می‌شود؟

فیناستراید به شکل قرص‌های 1 میلی گرمی است که روزی یک عدد مصرف می‌شود.( هر موقع از روز و همراه یا بدون غذا)

درمان ریزش مو در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری

آیا فیناستراید را می‌توان برای ریزش مو در خانم‌ها تجویز کرد؟

خیر. مهمترین ضرر فیناستراید برای خانم‌ها این مساله است که اگر باردار شوند مشکلات جدی برای جنین ایجاد می‌شود. بنابراین تجویز آن برای خانم‌های مجرد مشکلی ندارد ولی به طور کلی توصیه می‌شود که این دارو برای خانم‌ها تجویز نشود.

از چه زمانی پاسخ درمانی به فیناستراید مشاهده می‌شود؟

حداقل سه ماه درمان با فیناستراید لازم است تا بیمار متوجه کاهش ریزش مو یا افزایش رشد موها شود.

عوارض فیناستراید چیست؟

مهمترین عارضه فیناستراید کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ است که در دو درصد بیماران مشاهده می‌شود. البته با قطع دارو معمولاً این عوارض برطرف می‌شود ولی به تازگی مواردی از مصرف فیناستراید گزارش شده که عوارض جانبی فیناستراید از جمله اشکال در نعوظ و کم شدن توان جنسی در برخی مردان مدت طولانی پس از قطع مصرف، برطرف نشده است. از طرف دیگر در اغلب بیمارانی که به درمان ادامه می‌دهند نیز عوارض برطرف می‌شود.

آیا مصرف همزمان فیناستراید و مینوکسیدیل اثری بیشتر از مصرف هرکدام به تنهایی دارد؟

بله. بررسی‌های علمی نشانگر این مطلب است که مصرف همزمان فیناستراید و مینوکسیدیل اثری بیشتر از مصرف هرکدام از این داروها به تنهایی دارد.

آدرس صفحه اینستاگرام

چند ماه پس از قطع مصرف فيناسترايد توسط مرد بارداري بي‌خطر است؟

قبلاً توصیه می‌شد که مردان یکماه قبل فیناستراید را قطع کنند ولی مقالات جدید هیچ اثر بدی در زنانی که حین مصرف فیناستراید توسط شوهرشان باردار شده‌اند را نشان نداده است. فیناستراید بر اسپرماتوژنز و تولید اسپرم اثری ندارد.

بی‌تردید بسیاری از همشهریان عزیز در پی مراجعه به کلینیک‌های پوست و مو، برای افزایش حجم و فرم‌دهی یا رفع چین و چروک در نواحی مختلف صورت و بدن، به دنبال بهترین تزریق چربی در اصفهان، می‌باشند. به همین منظور، با مراجعه به مراکز تخصصی پوست و اطمینان از مهارت و توانایی پزشک متخصص، بهترین نتایج تزریق چربی را با حداقل عوارض تجربه کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :شیرین [ 1400-06-31 ]
اگه از این قرص استفاده کنیم و بعداز مدتی دیگه استفاده نکنیم مشکل ریزش مو حل میشه یا باید به مدت طولانی استفاده بشه تا نتیجه بگیریم

مهدي [ 1400-06-29 ]
سلام، در مقالاتي خوندم كه استفاده از فيناسترايد خطر ابتلا به سرطان پروستات را زياد ميكنه، آيا اين مطلب درسته؟

جبار نیریزی [ 1400-03-30 ]
سلام دکتر عزیز خسته نباشید خیلی مقاله خوب و امرزنده بود ممنون

امیرمحمد پ [ 1400-01-02 ]
سلام دکتر عزیز ایا فینستراید باعث کاهش تستسرون هم میشه یا فقط جلوی تبدیل تستسرون به دی هیدرو تستسرون میشه؟ چون بدنسازی کار میکنم و بدنم به تستسرون احتیاج داره تشکر

علی خان پور [ 1399-12-05 ]
لطفا درمان آنزیمی رنگدانه مو کمکم کنید

نیلی [ 1399-12-04 ]
سلام همسرم چند ساله ک از قرص فیناستراید۱ استفاده میکنه و من ناخواسته باردارم ۶ هفته هستم.ایا خطرناکه؟باعث ناهنجاری تو جنینم میشه؟؟تورو خدا ی جواب درست بهم بدید هرکس ی چیز میگه دارم دیوونه میشم

فرخ فرشیم راد [ 1399-11-23 ]
من عمل پروستات کردم ایا برای بزرگ نشدن مجدد ان لازم است قرض فیناستراید استفاد کنم

محمدامین ملکی [ 1398-08-04 ]
باسلام خدمت جناب دکتر.دوتا سوال داشتم،۱،آیا مصرف فیناستراید در دراز مدت باعث عقیمی یا مشکلات جدی نمیشود.۲.من خانمم بارداره میتونم این قرص رو مصرف کنم البته قبلا مصرف کردم و یه مدت قطع کردم و الان دوباره میخوام مصرف کنم.باتشکر ازشما

علی درایش [ 1395-05-07 ]
اقای دکتر بابت مقاله های خوبتون و از اینکه وقتتون رو به ما میدین تشکر مینکم

ابوذر نوری [ 1391-12-24 ]
بسیار عالی بود آقای دکتر عزیز ممنونم

احسان [ 1391-09-10 ]
با سلام و تشکر بخاطر مقاله آموزنده شما.بنده شخصا از مصرف کنندگان فیناستراید هستم که با توجه به نظرات متفاوت پزشکان همیشه از تاثیر آن بر جنین واهمه داشتم ولی با مطالعه مقاله شما نگرانیم برطرف شد.

علی رجبی [ 1391-09-02 ]
اقای دکتر واعظی واقعا مقاله های خوبی نوشتید ممنونم. شما دکتر خیلی خوبی هستید.

هاشم [ 1391-08-29 ]
تشکر فراوان به خاطر مقاله خوب و اموزنده تان

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نحوه آمادگی برای جلسه اول لیزر موهای زائدنحوه آمادگی برای جلسه اول لیزر موهای زائد

حذف مو‌های زائد باید در طول چند جلسه و با نظر مستقیم پزشک انجام شود. در جلسه اول، با استفاده از دستگاه لازم، اشعه و پرتو کافی به فولیکول های مو تابانده خواهد شد. تابش اشعه به فولیکول های مو در جلسه‌ی اول لیزر مو‌های زائد، باعث توقف ادامه‌ رشد مو از آن ناحیه می گردد. ... ادامه مطلب

تشخیص موی چرب و خشکتشخیص موی چرب و خشک

موها بر حسب ساختمانی که دارند به چند گروه از جمله موی چرب و موی خشک تقسیم می شوند. معمولاً هر کدام از این جنس موها درگیر یک نوع بیماری مویی می شوند که در نهایت به حالتهای متعددی مثل خشکی، چربی، موخوره، ریزش، شکنندگی، وزی دچار می شوند. در این بخش به مراقبت های هر دو نوع مو پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

روشهای سفید و روشن شدن پوست صورت و بدن توسط متخصصان پوستروشهای سفید و روشن شدن پوست صورت و بدن توسط متخصصان پوست

روش های بسیاری برای روشن شدن پوست صورت و بدن و رفع تیرگی و کدری پوست بدن و صورت توسط متخصصان پوست به وجود آمده است ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین