منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
جراحی زیبایی پلک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / کرایو تراپی ( سرما درمانی ) چیست ؟

کرایو تراپی ( سرما درمانی ) چیست ؟

سرما درمانی یا کرایوتراپی یک روش درمانی برای بیماری‌های پوستی است که در آن ماده‌ای بسیار سرد به ضایعه پوستی پاشیده می‌شود تا ضایعه پوستی درمان شود. مواد زیادی برای این کار استفاده می‌شود که شایع‌ترین آنها نیتروژن مایع می‌باشد. کرایوتراپی برای درمان مشکلات پوستی فراوانی از جمله، اکتینیک کراتوز (Actinic keratoses) ، ضایعات ویروسی مثل زگیل (warts) و مولوسکوم کنتاژیوزوم (molluscum contagiosum) و سبورییک کراتوز (Seborrhoeic keratoses) اشاره کرد.

آدرس اینستاگرام دکتر صالحی

کرایوتراپی در درمان اسکارهای هیپرتروفیک (hypertrophic scar) و کلویید(Keloids) هم موثر است. گاهی اوقات متخصصین پوست کرایوتراپی را برای درمان سرطان‌های پوستی مثل BCC یا SCC نیز به کار می‌برند اما این درمان الزاماً موفق نیست و حتما نیاز به پیگیری ضایعه دارد. بین تمام بیماری‌های ذکر شده، می‌توان گفت کرایوتراپی بهترین درمان زگیل تناسلی می‌باشد.

کرایوتراپی درمان نسبتاً ارزان، مطمئن و بدون عوارض می‌باشد. با این حال قبل از انجام سرما درمانی باید حتما ضایعه به درستی تشخیص داده شود. برای مثال ضایعاتی که ممکن است ملانوم (سرطان سلول‌های رنگ‌دانه‌ای پوست) باشد به هیچ وجه نباید قبل از تشخیص کرایوتراپی شود.

کرایو تراپی چگونه انجام می‌شود؟

در روش سرما درمانی نیتروژن مایع توسط وسیله‌ای به نام کرایواسپری به مدت چند ثانیه به ضایعه پاشیده می‌شود. بسته به اینکه عمق ضایعه و قطر ضایعه چقدر باشد مدت زمان متفاوت است. گاهی اوقات کرایوتراپی تکرار می‌شود که به آن چرخه کرایوتراپی- ذوب گفته می‌شود.

کرایو تراپی چیست ؟

مراحل درمانی پس از کرایوتراپی چگونه است؟

انجام کرایوتراپی ممکن است با کمی سوزش یا درد همراه باشد. گاهی اوقات پس از انجام. تورم و قرمزی در محل مشاهده می‌شود در این صورت می‌توان با استفاده از کورتون‌های موضعی سوزش، درد یا قرمزی را کم کرد. گاهی اوقات لازم است برای کاهش التهاب از آسپرین یا مسکن‌ها استفاده شود. ممکن است چند ساعت پس از سرما درمانی در محل، حالت تاولی پیدا کند و این تاول حاوی ماده بنفش رنگ باشد. در صورتی‌که درمان نزدیک چشم انجام شود ممکن است باعث تورم چشم شود.

مراقبت‌های پس از کرایوتراپی چگونه است؟

ضایعه پس از درمان نیازی به مراقبت خاصی ندارد می‌توان آن را روزی یک‌ یا دوبار شست و شو داد و محل سرما درمانی را تمیز نگه‌داشت. نیازی به پانسمان ضایعه بعد از کرایوتراپی نیست ولی در صورتی که محل ضایعه جایی است که با لباس‌ تماس دارد یا در معرض ضربه است بهتر از پانسمان انجام شود. پس از اینکه تاول از بین رفت و دلمه تشکیل شد، بهتر است یک کرم مرطوب کننده یا وازلین روی محل استفاده شود و از جدا کردن دلمه‌ها خودداری شود. دلمه‌ها خود به خود طی ۵ تا ۱۰ روز در صورت و سه هفته در دست جدا می‌شود.

با انجام یک کرایوتراپی استاندارد ضایعات پوستی مثل اکتینیک کراتوز(Actinic keratoses) زگیل‌های ویروسی و سبورییک کراتوز(Seborrhoeic keratoses) کاملا از بین می‌رود و جای آنها بر روی پوست کاملا نرمال است. کرایوتراپی در درمان زگیل‌ تناسلی بسیار موثر و مطمئن عمل می‌کند.

در چه مواردی کرایوتراپی ممنوع است؟

کرایوتراپی باید در افراد مسن و کودکان با احتیاط بیشتر انجام شود چرا که احتمال تشکیل تاول و اسکار در این افراد بیشتر است. در افراد دیابتی نیز باید مراقب ایجاد زخم پس از انجام کرایوتراپی باشیم. افرادی که پوست سبزه دارند این احتمال وجود دارد که بعد از کرایوتراپی دچار بی‌رنگی پوست (هیپوپیگمانتاسیون) شوند. در نواحی که پوست به اعصاب نزدیک است (مانند کنار انگشتان) باید کرایوتراپی با احتیاط انجام شود.

هزینه کرایو تراپی

بخاطر اینکه این روش برای طیف وسیعی از بیماریهای پوستی قابل اجرا است نمی توان هزینه دقیقی برای آن مشخص کرد اما انجام این عمل بسته به میزان مهارت پزشک متخصص پوست ،ابزار مورد استفاده و تعرفه های پزشکی در مکانی که کلینیک در آن وجود دارد متغیر است . بنابراین حتما" یک جلسه مشاوره به صورت حضوری الزامی می باشد .

همشهریان گرامی، برای داشتن چهره‌ای زیبا و جوان می‌توانید بهترین تزریق ژل در اصفهان را با مراجعه به کلینک‌های پوست، مو و زیبایی، زیر نظر متخصصین پوست فعال در این شهر تجربه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعید اخوان [ 1402-07-01 ]
سلام هزینه درمان چقدر میشه و ایا جای زگیل ها باقی میمونه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟

تفاوت میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ در روش انجام کار، استفاده از یک غلتک در میکرونیدلینگ می‌باشد. میکرونیدلینگ را می‌توان به صورت دستی یا با دستگاه مخصوص انجام داد. در روش دستی از ابزاری به نام درمارولر استفاده می‌شود. ... ادامه مطلب

بهبود تقارن اجزا صورت با تزریق ژلبهبود تقارن اجزا صورت با تزریق ژل

عدم تقارن صورت به اینگونه است که دو طرف صورت دارای اجزای یکسانی نیستند. برای اصلاح عدم تقارن های جزئی ولی قابل توجه، می توان از تزریق ژل استفاده کرد ... ادامه مطلب

چگونه جوشهای دوران بلوغ را از بین ببریم؟چگونه جوشهای دوران بلوغ را از بین ببریم؟

آکنه ولگاریس یا جوش های دوران بلوغ یک بیماری شایع است که بسیاری از نوجوانان با آن روبه‌ رو هستند. در دوران بلوغ، تغییراتی در تولید هورمون‌ های بدن رخ می‌ دهد. چنانچه میخواهید جوش های بلوغ را از بین ببرید تا اخر این مطلب با ما همراه باشید. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین