منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت

کلاژن و کاربردهای آن

احتمالاً کلمه «کلاژن» بارها به گوشتان خورده است ولی اطلاعات محدودی در مورد آن به دست آورده‌اید. در این بحث قصد داریم کلاژن را به طور کامل معرفی کرده و فواید آن را شرح دهیم.

کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان ترین پروتئین موجود در بدن انسان می‌باشد که در محیطی خارج از سلول وجود دارد. پروتئین کلاژن به صورت رشته‌های کلاژن مشاهده می‌شود. رشته‌های کلاژن در همه انواع بافت همبند، ولی به میزان متفاوت یافت می‌شوند. کلاژن در پوست، تاندون‌ها، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، رگ‌های خونی و سیستم گوارشی وجود دارد.

فواید کلاژن بسیار زیاد است و در ارتباط با پوست می‌توان گفت: این پروتئین به استحکام و حالت کشسانی پوست کمک می‌کند ضمن آنکه جایگزینی سلول‌های مرده پوست هم به عهده این ماده است.

عوامل کاهش دهنده کلاژن در بدن

اولین و موثر ترین عامل کاهش سطح کلاژن در بدن افزایش سن است. به همین دلیل با افزایش سن، چین و چروک‌ها در پوست رو به فزونی می‌گذارند و رفته رفته پوست پیرتر می‌شود. عوامل دیگری مانند استرس، رژیم غذایی نامناسب، مصرف سیگار، قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید بدون محافظ و ضد آفتاب، از عوامل دیگری هستند که در کم شدن کلاژن، دخیل می‌باشند.

کاربردهای کلاژن

کلاژن‌ها مولکول‌هایی هستند که قابلیت جذب مجدد توسط بدن را دارند، این بدان معنا است که این پروتئین‌ها می‌توانند شکسته شده، تغییر یافته و دوباره جذب بدن شوند. به همین دلیل است که از کلاژن‌ها در زمینه‌های مختلف پزشکی و مراقبت‌های زیبایی استفاده می‌شود.

کلاژن و کاربردهای آن

مواد غذایی که باعث افزایش کلاژن در بدن می‌شوند

همه کلاژن‌ها از پیش ساز کلاژن یا پروکلاژن ساخته می‌شوند. بدن پروکلاژن را با ترکیب دو اسیدآمینه پرولین و گلایسین می‌سازد. با مصرف برخی از مواد غذایی می‌توان به بدن برای تولید بیشتر کلاژن کمک کرد. به تعدادی از این مواد غذایی در ادامه اشاره می‌شود:

آنتوسیانیدین‌ها (Anthocyanidins): این آنتی‌ اکسیدان در توت سیاه، زغال اخته، گیلاس و تمشک به وفور یافت می‌شود.
ویتامین A: در غذاهای حاوی گوشت حیوانات و در غذاهای گیاهی به صورت بتاکاروتن وجود دارد.
ویتامین C: مقادیر زیادی در مرکبات، انواع فلفل‌ها و توت فرنگی یافت می‌شود.
پرولین: مقادیر زیادی از این اسید آمینه در سفیده تخم مرغ، جوانه گندم ، لبنیات، کلم، مارچوبه و قارچ مشاهده شده است.
گلایسین: مقادیر فراوانی از این اسید آمینه در پوست مرغ و ژلاتین یافت می‌شود، اما اسید آمینه گلایسین در غذاهای مختلف حاوی پروتئین نیز وجود دارد.
مس (Copper): مقادیر زیادی از این ماده معدنی در گوشت، روغن آرگان، دانه کنجد، پودر کاکائو، پنیر و عدس یافت می‌شود

بدن برای تولید کلاژن علاوه بر موارد فوق، به پروتئین‌هایی با کیفیت بالا و اسیدهای آمینه‌ مختلف نیاز دارد که این موارد را از گوشت، غذاهای دریایی، حبوبات، لبنیات و سویا می‌تواند تامین کند.

8 روش برای تولید کلاژن بیشتر

هرگاه با کلمه جوانسازی مواجه شدید، بدانید درست ترین برداشت از آن افزایش کلاژن با تحریک کلاژن سازی پوست است. امروزه اقدامات فراوانی برای رسیدن به این مهم ابداع شده که فهرست وار به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت. برای آشنایی هرچه بیشتر با این روشها، به لینک‌های ایجاد شده در هر سطر مراجعه فرمایید.

1- آر اف فرکشنال: آر اف فرکشنال به عنوان بهترین روش جوانسازی پوست، نتایج بسیار خوبی در ساخت کلاژن بیشتر و رفع آثار و نشانه‌های پیری پوست که در نتیجه کاهش سطح کلاژن در پوست ایجاد می‌شود، خواهد داشت.

2- پی آر پی: تزریق پلاکت غنی شده یا همان پی آر پی که از بدن خود فرد برداشت می‌شود و به نقاط مورد نیاز تزریق می‌گردد نیز روشی برای افزایش کلاژن سازی در پوست محسوب می‌شود.

3- مزوتراپی: در مزوتراپی با تزریق موادی به موضع پوست با تحریک کلاژن سازی، به ترمیم و بهبود بافت‌ها پرداخته می‌شود.

4- میکرونیدلینگ: این روش برای افزایش کلاژن سازی و درمان زخم های ناشی از جوش، چین و چروک‌ها یا نشانه‌های خراشیدگی مناسب می‌باشد.

5- درماپن: این وسیله قلم مانند، با ورود سوزن‌های ریز به داخل پوست کلاژن سازی را افزایش می‌دهد.

6- لیزر فرکشنال: ليزر فركشنال لايه اپيدرم ودرم پوست را هدف قرار مي دهد و نتیجه این عمل، ايجاد واكنشي است كه باعث بازسازي و ساخت كلاژن جديد مي‌شود.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

7- تزریق ژل‌های هیالورونیک اسید: تزریق ژل‌های هیالورونیک اسید، به ویژه ژویدرم، می‌تواند در محل تزریق کلاژن سازی را تحریک نماید و به جوانسازی پوست و فرم و حجم بهتر، حتی پس از جذب کامل ژل کمک کند.

8- کربوکسی تراپی: کربوکسی تراپی به معنی تزریق گاز دی اکسید کربن (CO2) به منظور ایجاد تغییراتی در پوست که به تولید کلاژن منجر خواهد شد گفته می‌شود.

همشهریان گرامی، برای داشتن چهره‌ای زیبا و جوان می‌توانید بهترین تزریق ژل در اصفهان را با مراجعه به کلینک‌های پوست، مو و زیبایی، زیر نظر متخصصین پوست فعال در این شهر تجربه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سحر اسداللهی [ 1400-05-16 ]
برا پوست ام

سحر اسداللهی [ 1400-05-16 ]
برا پوست ام

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلایل ایجاد زائده های گوشتی (منگوله های گوشتی) و درمان آندلایل ایجاد زائده های گوشتی (منگوله های گوشتی) و درمان آن

منگوله‌ی پوستی یک ضایعه‌ی کوچک، نرم و‌ به رنگ پوست است که معمولا دارای یک ساختار ساقه‌ای‌شکل بوده و از پوست آویزان است. این ضایعات میزان بروز بالایی در جامعه داشته و حدود ۵۰ درصد افراد آن را در طول زندگی خود بروز می‌دهند، همچنین بروز آن در زن و مرد نیز یکسان است ... ادامه مطلب

آیا جراحی پلک فوقانی و تحتانی را می توان همزمان انجام داد؟آیا جراحی پلک فوقانی و تحتانی را می توان همزمان انجام داد؟

بلفاروپلاستی که بیشتر به عنوان جراحی زیبایی پلک نیز شناخته می شود، یک عمل جراحی زیبایی است. ... ادامه مطلب

چه مراقبتهایی پس از انجام سابسیژن لازم است؟چه مراقبتهایی پس از انجام سابسیژن لازم است؟

اسکار یا جوشگاه بافتی است که به دلیل التهاب و یا آسیب قبلی در ناحیه پوست ایجاد شده است. یکی از این روش‌ های نوین درمانی اسکار، سابسیژن است. سابسیژن روشی به نسبت جدید است که در درمان‌ های جوانسازی، آکنه، انواع اسکار و ضایعات آبله مرغان استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین