منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
هایفوتراپی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / اگزمای سرشتی یا درماتیت آتوپیک

اگزمای سرشتی یا درماتیت آتوپیک

اصولاً اگزما به معنای التهاب پوست است و معمولاً با قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست همراه است. در این مقاله قصد دارم درباره اگزمای سرشتی با هم صحبت کنیم. اگزمای سرشتی یا اصطلاحاً اگزمای اتوپیک (Atopic eczema) یعنی علاوه بر وجود علائم اگزما در بیمار، همراهی با آلرژی هم وجود داشته باشد به این معنی که این بیماران اغلب حساسیت‌های فصلی، حساسیت به گروهی از گیاهان و به ندرت آسم هم دارند.

برای شناخت بهتر علائم اگزمای سرشتی به عنوان یکی از بیماری‌های پوستی، بهتر است بیماری را به 3 دوره سنی شیرخواری، کودکی و بلوغ تقسیم کنیم.

اگزمای دوران شیرخوارگی

در دوران شیرخوارگی ضایعات قرمزرنگ، دلمه دار و خارش اغلب روی گونه‌های شیر خواران ایجاد می‌شود. بعضی افراد این ضایعات را به بوسیدن بیش از حد شیرخوار منسوب می‌کنند. به دلیل خارش این ضایعات ممکن است شیرخوار دستش را به طرف صورتش ببرد یا صورت خود را به بالش بمالد. بسیاری از والدین نگران باقی ماندن این ضایعات در صورت فرزندشان هستند ولی این والدین باید بدانند که 80% این شیرخواران تا سن 18 ماهگی بهبود می‌یابند.

اگزمای دوران کودکی

در مرحله دوم یا مرحله کودکی ضایعات پوسته دار، قرمز رنگ و خارش دار اغلب در ناحیه گردن، آرنج و زانو ظاهر می شوند. ضایعات در مرحله کودکی به قدری خارش دارند که احتمال زخم شدن ضایعات بر اثر خارش وجود دارد.

اگزمای دوران بلوغ

در مرحله سوم بیماری که در دوران بلوغ است، اغلب بیماران مبتلا به اگزمای دست می‌شوند ولی گاهی اوقات در مناطق دیگر مثل پشت پلک، آرنج و زانو هم ضایع دیده می‌شود. این افراد با توجه به مستعد بودن برای اگزمای دست باید در انتخاب شغل شان در آینده بسیار دقت کنند. مشاغلی که در تماس با مواد محرک هستند برای این افراد مناسب نیست.

چه عاملی موجب تشدید اگزمای سرشتی می‌شود؟

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، خشکی هوا و سایش پوست با لباس، عفونت‌ها، استرس‌های عصبی و برخی از غذاها می‌توانند باعث تشدید بیماری شوند. البته میزان حساسیت افراد به عوامل ذکر شده با هم متفاوت است.

درمان اگزما در اصفهان ، دکتر واعظ شوشتری جراح و متخصص پوست

نقش خوراکی‌ها در تشدید این بیماری

اشاره کردیم که برخی از غذاها می‌توانند باعث تشدید اگزمای سرشتی شوند. مثلاً تخم مرغ، شیر گاو، مصرف ماهی، آجیل یا مواد غذایی حاوی مواد افزودنی و رنگی می‌توانند باعث تشدید اگزمای سرشتی و خارش بشوند. البته این مطلب به معنی حذف کامل این مواد از رژیم غذایی کودک نیست بلکه برخی متخصصین توصیه می‌کنند، شیرخواران مبتلا به اگزمای سرشتی تا یک سالگی و همچنین مادران شیرده این کودکان از خوردن این غذاها پرهیز کنند.

به طور خلاصه در این نوشتار، علایم اگزمای سرشتی در سنین مختلف را شناختیم و به عوامل تشدید کننده و نقش غذا دراین بیماری اشاره کردیم.

آدرس اینستاگرام دکتر واعظ

در این مقاله سعی شده که به تمام سوالات شما پاسخ داده شود. اگر سوالی در ذهن شما بوده که بعد از خواندن این مقاله هنوز پاسخ داده نشده است، لطفاً آن را در قسمت پایین بنویسید. پاسخ سوال شما به ایمیل شما ارسال می‌شود و پرسش و پاسخ شما بدون ذکر نام شما به مقاله اضافه خواهد شد.

همشهریان گرامی، برای داشتن چهره‌ای زیبا و جوان می‌توانید بهترین تزریق ژل در اصفهان را با مراجعه به کلینک‌های پوست، مو و زیبایی، زیر نظر متخصصین پوست فعال در این شهر تجربه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :یاسر صادقی [ 1402-02-02 ]
کنده شدن پوست دست

بیان فتاحی [ 1400-08-23 ]
سلام خسته نباشید دختر من سه سال سن دارد دخترم روی پاها وانگشتانش اگزما در اومده پوستشم خشکه ما از شهرستان دوری هستیم ولی میتونیم فیلمش رو با واتساپ بفرستیم ویزیت رو هم پرداخت کنیم لطف کنید به ما کمک کنید ممنون میشم

وحید یوسفیان [ 1400-05-06 ]
سلام. من خانمم چند سال هست که مبتلا به اگزمای سرشتی شده البته با توجه به مطالبی که شما گفتین. وخیلی هم پرهیز غذایی داره ولی متأسفانه هیچ فرقی نکرده کلی هم دکتر تهران مشهد بردمش و پمادای مختلف که یا اثر نداشته ویا اگه داشته موقتی بوده دیگه موندم واسه درمانش چکار کنم. اگه واقعا درمان قطعی داره راهنمایی بفرمائین

احسان فیض [ 1400-04-31 ]
سلام من چند سالی هست که صورتم اگزما زده و پوسته پوسته میشه و وقتی صورتمو اصلاح میکنم و کرم میزنم فرداش که اثر کرم میره پوست پوست میشهخ واین موضوع خیلی اذیتم میکنه،یعنی همیشه باید طورتم کرمی باشه ،البته کرم مرطوب کننده جواب نمیده و از ضد آفتاب استفاده میکنم،راه درمانش چیه،ممنون

ممبینی [ 1400-03-11 ]
چطوردرمان کنیم اگزمارو

داود حمزه لویی [ 1400-02-11 ]
من صورتم و سینه ام وقتی موهاش بلند میشه شروع می کنه به قرمز شدن و زخم شدن.مجبورم همیشه با تیغ بزنم.و اصلا بلند نشن.چکار باید بکنم که خوب بشه. 09356540512

فاطمه زارعی دهوئی [ 1400-01-30 ]
درمان اگزما چیشت

زهرا حسینی [ 1400-01-22 ]
ایا اگزما دارای زخم های خشک است

مائده موسوی [ 1400-01-22 ]
اگزما دارای زخم های خشک است؟

یوسف محرمی [ 1400-01-02 ]
سلام خسته نباشید بچه من تو هفت ماهگیه از بدو تولدش تو صورتش اگزما داره سه باز بردیمش دکتر یه بار متخصص پوست و مو و دو بار متخصص کودکان هر سه دکتر هم هیدروکورتیزون و وازلین تجویز کردند تا حدودی تاثیر هم داشته اما نه کاملا سوال من اینه که برای از بین بردن خارش صورتش بچه هیچ دارویی نمی نویسند چون اینقدر میخارونه که زخم میکنه اگه ممکنه داروی خوراکی برام معرفی کنید تا خارش پوست صورتش برطرف بشه

بهنام احدزاده [ 1399-10-29 ]
سلام دکترخسته نباشید بیماری اگزما را درمان داره

حسین اسماعیل زاده [ 1399-10-24 ]
سلام آیا برای اگزما درمان قطعی وجود داره خارش کف دست ساق پا و آرنج قرمزی زیر پوست مکانهای ذکرشده تقریبا ٨ ماهه که بااین معضل درگیرم دکترهم زیاد رفتم اول فقط کف دستم بود خواهش میکنم اگه درمانی داره کمکم کنید

امیر کبیر محمدی [ 1399-10-22 ]
آیا با وازلین خانواده یا کرم هم می شود بن مالیم و این ها باعث کم شدن آن ها میشود

زهرا سیدابادی [ 1399-10-22 ]
سلام چند ساله ارنج و زانو هام و سرم دچار مریضی پوستی شده گرده و قرمز و پوسته پوسته شده درمانش چیه ممنونم

زهرا محمدی [ 1399-10-19 ]
سلام اگزما دارم

محمد سلیمانی [ 1399-10-09 ]
سلام بهترین پماد به نظر من که تا بحال استفاده کرده ام پماد تریا میلیون لون ان ان بوده.

زهرااشرف [ 1399-04-14 ]
سلام خسته نباشید. من ۱۸سالمه و از بچگی اگزما دارم وکنار لبهام ترک خورده و به خاطر انواع کرم هایی که مصرف کردم و کرتون داشته دور لبم تیره شده، شما درمانی برای این موضوع و رفع تیرگی دارید؟ چند ماهی هم میشه که روی دست هام اگزما ظاهر شده.

مهتاب براتی [ 1399-03-14 ]
سلام ،آقای دکتر آیا شما درمانی برای لیکن پلان پوستی که در باعث شده دور گردن م تیره بشه در نظر دارید .وآیا قابل درمان است .این هم قید کنم من به طور مکرر جلسات کربوکسی ومزوتراپی ضد لک انجام دادم ولی نتیجه خاصی ندیدم .ممنون

فاطمه عسگری [ 1398-09-20 ]
سلام آقای دکتر پسر من در حال حاضر ۷ سالشه از نوزادیش مشکل اگزما داشت . الان بهتر از قبله ولی در ناحیه گردن آرنج و زیر زانو خارش شدید داره . میخواستم بدونم درمان قطعی برای این بیماری هست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
راهکارهای شگفت انگیز برای جوانسازی پوست دستراهکارهای شگفت انگیز برای جوانسازی پوست دست

بهترین روش جوانسازی دست‌ها درمانی است که عوارض و نشانه‌های افزایش سن را از بین ببرد. بسته به اینکه چه مشکلی در دستان شما ایجاد شده است و کدام عارضه بیشتر خود را نشان می‌دهد، باید یک روش مناسب را انتخاب کرد.روش‌های مختلفی برای درمان مشکلات مختلف پوست دست وجود دارد که در ادامه معرفی می‌شوند. ... ادامه مطلب

آیا استفاده از نرم کننده مو عوارض دارد؟آیا استفاده از نرم کننده مو عوارض دارد؟

نرم‌ کننده مو حاوی ترکیباتی مانند سیلیکون‌ ها، روغن‌ ها و نرم‌ کننده است و برای انواع مو استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

آیا موهای سفید شده را می توان مجدد سیاه کرد؟آیا موهای سفید شده را می توان مجدد سیاه کرد؟

سفید شدن مو در افراد مختلف تحت تأثیر دلایل بسیاری از جمله بیماری، عوامل محیطی، شرایط روحی و... ممکن است تسریع شود ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین